Rimi

Jekaterina Bovtramoviča

Mācību vietas iekārtošana skolēnam un vingrojumu komplekss atslodzei

16. oktobris, 2017

Kas jāņem vērā, iekārtojot mācīšanās vietu skolēnam mājās, cik smaga drīkst būt skolas soma un kādu vingrojumu kompleksu ir vērts pildīt bērnam, lai izvairītos no muguras un redzes problēmām, stāsta "Rimi Bērniem" eksperte, fizioterapeite Jekaterina Bovtramoviča.

Skolēniem labākā somas izvēle ir mugursoma, jo tā palīdz smaguma radīto slodzi sadalīt simetriski. Ja izvēlas plecu somu, pastāv nopietns risks izveidoties muguras asmiterijai, tas ir, ar laiku viens plecs ir augstāk, otrs zemāk. Tā notiek, ja pleca soma parasti tiek nēsāta uz viena pleca, turklāt šādu asimetriju var iegūt jebkurā vecumā!

Cik smaga drīkst būt skolas soma? To, cik smagai vajadzētu būt skolēna somai, Latvijā nosaka Ministru kabineta noteikumi - Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas.

Bērniem vecumā līdz 9 gadu vecumam - no 2,5 kg - 3,5 kg;
Bērniem vecumā no 9 līdz 11 gadiem - no 3,5 kg - 4 kg;
Bērniem vecumā no 12 līdz 13 gadiem - no 4 kg - 4,5 kg;
Bērniem vecumā no 14 līdz 15 gadiem - no 4,5 kg - 5 kg;
Bērniem no 16 gadu vecuma skolas soma nedrīkstētu būt smagāka par 5 kg.

rakstamgalds skolēnam

Ja bērns ir labrocis, gaismai, strādājot pie rakstāmgalda, vajadzētu krist no kreisās puses. Lieliski, ja mājasdarbu pildīšanu var iekārtot tajā diennakts laikā, kad vēl pietiek ar dabisko apgaismojumu, tad acis tik ātri nepiekūst. Savukārt krēslu, vēlams, izvēlēties tādu, kura augstums ir regulējams - augstumam jābūt tādam, lai, bērnam tajā apsēžoties, potītes un ceļgali būtu 90 grādu leņķī un pēdas stabili balstītos uz grīdas. Ja krēslu nav iespējas regulēt, tad zem pēdām var likt mazu soliņu. Krēslam pie rakstāmgalda vajadzētu būt ar roku balstiem. Mugurai, sēžot pie galda, jābūt taisnai.

VINGROJUMI ACU UN PIRKSTU ATPŪTAI UN MUGURAS ATSLODZEI

Pirmo klašu skolēnam grūtāk noturēt uzmanību, tāpēc, pildot mājasdarbus, ik pēc 30-40 minūtēm vēlams pātraukums. Šajā laikā var izpildīt nelielu vingojumu kompleksu - ja veicamais uzdevums saistīts ar lasīšanu, var veikt vienkāršus vingrojumus acīm. Ja daudz jāraksta, tad izkustina pirkstus. Ja kopumā ilgi jāpilda kādi mājasdarbi, tad vērtīgi būs vingrojumi mugurai. 

acu vingrojumim bērnam

Vingrojumi acīm

Šie elementārie vingrojumi paedzēti, lai nepārslogotu redzi, palīdzētu acīm noņemt nogurumu, uzlabotu asins cirkulāciju acu ābolu rajonā, tādējādi ļaujot bērna acīm veselīgi attīstīties. 

1. Acis ciet, acis vaļā. Acu vingrojumus izpilda 4-5 reizes. Nākamajā reizē acu vingrojumus var pildīt jau 7-10 reizes;

2. Acis augšā, acis lejā;

3. Skatiens uz pa labi, skatiens pa kreisi;

vingrojumi bērnam

4. Ar plaukstu aizsedz vienu aci, paskatās uz kādu priekšmetu, kas stāv tuvumā, tad uz kādu, kas stāv tālumā. Vingrojumu izpilda arī, aizsedzot otru aci.

vingrojumu komplekss bērniem

Vingrojumi pirkstiem un plaukstām

Sākumskolēnam sīkā motorika vēl turpina attīstīties, tāpēc piekūst visai ātri, un nepieciešama atpūta. Šie vienkāršie vingrojumi mazos muskulīšus atslogos un palīdzēs arī nostiprināt. 

1. Pirkstus saspiež dūrē, tad izstaisno. Profilakstiskos vingrojumus pirkstiem izpilda 5-10 reizes;

2. Izvingrina pirkstus, ar īkšķi pieskaroties katram rokas pirkstam;

3. Neliela izmēra bumbiņu paņem plaukstās un ripina - gan pa plaukstu iekšpusi, gan ārpusi;

4. Izpurina pirkstus, atbrīvojot rokas.

skolēna muguras problēmas

Vingrojumi mugurai

Šo vingrojumu komplektu mugurai var pildīt arī pēc mājasdarbu pildīšanas. 

1. Nostājas kājās, plecus sarauj uz augšu, tad atbrīvo. Vingrojumu izpilda 10 reizes;

2. Plaukstas uzliek uz pleciem un cilā elkoņus augšā un lejā. Vingrojumu izpilda 10 reizes;

3. Līdz ar ieelpu paceļ rokas augšā, pastiepjas uz augšu. Līdz ar izelpu atbrīvojas, noliecas un nolaiž rokas lejā. Vingrojumu izpilda 10 reizes.

rimi bērniem

"Mērena fiziskā slodze palīdz relaksēties, tāpēc, ja ir daudz mājasdarbu, nelieli, vienkārši vingrojumi ir ļoti noderīgi. Kustības kopā ar elpošanu "dod telpu" smadzenēm, bērnam ir vieglāk uzņemt," stāsta fizioterapeite Jekaterina Bovtramoviča.

Foto: Artūrs Martinovs

Pievienot komentārus

Reģistrēties
Rimi login