Rimi

Jekaterina Bovtramoviča

Bērna fiziskā attīstība un svarīgākās prasmes vecumā no 1,5 līdz 3 gadiem

29. oktobris, 2019

Ap divu gadu vecumu bērns vēl ir mazs, bet jau diezgan patstāvīgs un neatkarīgs cilvēks, kuru ļoti interesē apkārtējā pasaule. Pieaugošo uzdevums šajā procesā ir palīdzēt bērnam, ļaujot viņam apzināties savas fiziskās spējas. Tam ļoti labi noder dažādas rotaļas.

Rimi Bērniem eksperte, sertificēta fizioterapeite Jekaterina Bovtramoviča stāsta, kas jāprot mazulim, kā arī iesaka aizraujošas un attīstošas rotaļas, ko var spēlēt kopā ar mammu un tēti. 

Bērna fiziskā attīstība:
    • staigā, var šķērsot nelielas barjeras, uzkāpt un apiet priekšmetus;
    • ar pieaugušā palīdzību kāpj pa trepēm augšā un lejā;
    • patstāvīgi apsēžas un sēž uz grīdas vai savam augumam piemērotā krēslā;
    • paņem un met mantas; 
    • cenšas ātri skriet;
    • pats dzer no speciāliem bērnu traukiem, prot noturēt karotīti, cenšas pats ēst;
    • cenšas lēkt.

Atbalsts, ko var sniegt vecāki: 
    • pareizi koordinēt kustības;
    • mācīt izjust savu ķermeni;
    • attīstīt lielo un sīko motoriku;
    • attīstīt uzmanību.



Tieši rotaļājoties, bērns apgūst un pilnveido šīs iemaņas. Lai pamanītu, kas mazulim jāattīsta vairāk, vecākiem der uzmanīgi pavērot savu bērnu laikā, kad viņš spēlējas. 

Kā prot rotaļāties 1,5 gadus vecs bērns:
    • atspoguļo un atdarina pieaugušo darbības (baro rotaļlietas, dot padzerties, dzied dziesmiņas, ķemmē lellēm matus);
    • atkārto citu bērnu darbības (ieber spainītī smiltis, lej ūdeni no viena trauka otrā);
    • cenšas uzrāpties uz augstākām virsmām, izmantojot mēbeles, uz kurām pakāpjas; 
    • šķiro priekšmetus pēc krāsām un formām;
    • ceļ piramīdas un torņus no klučiem.

Tāpēc, nopērkot jaunas rotaļlietas, ir labi parādīt bērnam, kā tieši ar tām var spēlēties. Mijiedarbība ar apkārtesošiem cilvēkiem ir neaizstājama bērna attīstības sastāvdaļa. Saskarsmē bērns gūst pieredzi, kuru pēc tam atspoguļo savās spēlēs. Vecākiem nevajag pārdzīvot, ja šajā procesā bērns piedzīvo gan panākumus, gan neveiksmes. Tā ir daļa no mācīšanās procesa.

Aktīvās rotaļās bērnu nedrīkst atstāt vienu, jo viņam vēl nav izpratnes par to, kas ir droši un kur kāpt nevajadzētu. Bērnu arī nevajadzētu pārslogot ar aktīvām rotaļām ilgāk par 15 minūtēm. Tad ir nepieciešams pārtraukums un nodarbes maiņa.  

Rotaļas, kuras vecāki var piedāvāt bērnam:
- mest bumbu viens otram. Tas attīsta ķermeņa kontroli, koordināciju un pilnveido plaukstu ķeršanas kustībai, kā arī palīdz trenēt ķermeņa līdzsvaru;



- staigāšana pa virvi. Uz grīdas noliek lenti, virvi vai platāku krāsainu līmlenti, pa kuru bērns var noiet. Rotaļa palīdz attīstīt līdzsvaru, uzmanību un koordinēt kāju kustības;

- soļošana pāri priekšmetiem. Uz grīdas izliek dažādus priekšmetus – klučus, bumbas, citas rotaļlietas. Aicina bērnu kāpt pāri šiem priekšmetiem. Tas palīdz attīstīt koordināciju un līdzsvaru;

- skriešana kopā ar vecākiem. Pieaugušais skrien, bērns mēģina viņu noķert. Tad abi mainās lomām. Tas attīsta koordināciju, līdzsvaru, palīdz nodibināt psihoemocionālu kontaktu ar vecākiem.

Foto: Agnese Gabrāne, Mammamuntetiem.lv 

Pievienot komentārus

Reģistrēties
Rimi login