Rimi

Kārlis Birmanis

Dabas sporta zāle. Tās nozīme un idejas īstenošanai

“Šobrīd moderni ir funkcionālie treniņi sporta zālēs, taču šādu treniņu ļoti vienkārši ir iespējams noorganizēt laukos – no vidē pieejamiem priekšmetiem,” sportot dabā un ģimenes lokā rosina Rimi Bērniem fiziskās sagatavotības treneris Kārlis Birmanis.

Svarīgās kustības kā maziem, tā lieliem
“Katram veselīgam cilvēkam ir jāspēj skriet, lēkt, rāpties, mest, ķert, pārvarēt šķēršļus, un vecākiem ir jānodrošina iespēja šīs pamata kustības piedzīvot saviem bērniem jau no agrīna vecuma,” stāsta treneris Kārlis Birmanis. “Diemžēl savā praksē esmu novērojis, ka šodien daudzi bērni nespēj veikt elementāras cilvēka attīstībai nepieciešamas kustības. Piemēram, ir arī tādi 9, 10 un pat 11 gadu veci bērni, kas nevar ar vienu roku aizmest bumbu. Bumba tiek pacelta un nokrīt, pirms izdarīts metiens!” Tā notiekot tāpēc, ka roka reti vai nekad šādi nav turējusi priekšmetu – bērnu rokas mūsdienās vairāk ir pieradušas turēt priekšmetu priekšā, piemēram, telefonu, planšeti. Tāpēc ir tik vērtīgi jau no agras bērnības bērnus iesaistīt fiziski aktīvās spēlēs un rotaļās – tās kompensē kustības, kas ikdienas dzīvē netiek izpildītas.

Idejas dabas sporta zālei
    • Galvenais nosacījums dabas sporta zālei – lai piedāvātās aktivitātes būtu pilnas ar aizrautīgām kustībām. To lieliski var īstenot, piemēram, spēlējot dažādas aktīvās spēles, pašizdomātas rotaļas, veidojot stafeti.

    • Stafetes veidošanā iesaisti arī mazākos ģimenes locekļus – viņi var piedalīties gan uzdevumu domāšanā, gan inventāra sagatavošanā. Piemēram, var sarīkot sacensību ar vieglu, sausu pagaļu mešanu. Piemēram, pagales nokrāso ar pūšamo krāsu, un uzdevums ir atbilstošās krāsas pagali iemest tādas pašas krāsas riņķī.

    • Stafete jāveido pēc šāda principa: jāsāk ar vienkāršu kustību, kas ir pietiekami azartiska, taču vienkārši un ātri izpildāma, lai ātrāk var tikt pie nākamā pildāmā uzdevuma. Piemēram, var sākt ar priekšmetu mešanu. Otrais pildāmais uzdevums ir jau sarežģītāks – arī viegli saprotams, bet vienlaikus lai ir gandarījums par paveikto.

    • Stafetes izveidei noderēs dažnedažādi priekšmeti, kas atrodami pagalmā un dabā. Svarīgs faktors to izvēlē – drošība! Izraugoties priekšmetus mešanai, lūko, lai tie nav smagi, asi vai citādi bīstami.

    • Stafetē iekļauj uzdevumus, kas nodrošina dažādas kustības, piemēram, lēcienus (uz sāniem, tālumā, kaut kam pāri), skriešanu (dažādos virzienos, arī atpakaļgaitā), mešanu (var mest arī ko plīvojošu, piemēram, krāsainu lenti), ķeršanu (ķert var ļoti dažādus priekšmetus, atšķirīgus gan pēc izmēra, gan svara), grūšanu un stumšanu (piemēram, var vilkt striķī iesietu bluķi, stumt riepu).

    • Sportojot dabā, ieteicams izvēlēties tādus uzdevumus un darbības, no kurām vismaz viena vai divas trešdaļas ir jau pazīstamas. “Ģimenes sportošanai mērķis ir nevis sarežģīt dzīvi, bet gan nostiprināt fiziskās kustības, un interesi par tām var radīt, atraisot azartu un sacensības garu,” skaidro Kārlis Birmanis. Viņš iesaka izvēlēties dažādas pazīstamas spēles, piemēram, futbolu, “augstāk par zemi”, ķerenes u.c.

    • Pašiem mazākajiem var piedāvāt uzdevumus, kur kaut kas ir jāstumj, jāgrūž – jācīkstas, jāpārbauda savi spēki. “Uzdevumi var būt arī tādi, kur mazliet jāpacenšas, – šādā veidā bērns apzinās savus spēkus un spējas, kā arī gūst apziņu, ka var izdarīt arī pāri saviem spēkiem. Citās dzīves situācijās tas var noderēt, pastāvot par savu viedokli, – sportošana ir ne tikai par fiziskās veselības uzturēšanu, bet arī par mentālās veselības attīstību,” atgādina “Rimi Bērniem” speciālists.

20. augusts, 2020

Pievienot komentārus

Reģistrēties
Rimi login